Alekuriren – Vägen till ett lyckat ägarskifte
Vägen till ett lyckat ägarskifte
ALAFORS. I tisdags arrangerade näringslivsenheten årets första företagarlunch. Vid sidan av en smakfull måltid signerad Konferens Ahlafors serverades också ett föredrag på ämnet ägarskifte.
– Skapa en bra plattform, uppmanade föredragshållaren Sanna Arnfjorden Wadström.
Vårens första företagarlunch lät hälsa välkommen till Sanna Arnfjorden Wadström som driver konsultföretaget Arnfjorden Wadström AB, som stödjer företag att ta sig igenom ägarskiften och digitalisering.
– Sedan i förra veckan är jag dessutom ny vd för Svensk Industriförening.
Sanna Arnfjorden Wadström arbetade 27 år i ett familjeföretag inom mätteknikbranschen, varav åtta år som vd och delägare.
– Vid övertagandet gjorde vi många fel, som inte kom att påverka oss till en början men som i ett senare skede kom att påverka verksamheten. Jag bestämde mig för att hoppa av.
Byta ägare
Faktum är att 100 000 svenska företag beräknas byta ägare inom den närmaste tioårsperioden.
– Då är det viktigt att ha en plan. Tänk tidigt igenom hur du vill ha det i framtiden. Ska bolaget säljas externt gäller det att bygga upp företaget så att det blir så säljbart som möjligt och att du kan maximera din vinst. Det kan ta ett par år.
– Om man som ägare inte vill kliva av fullt ut med detsamma, så kan det ändå vara bra att hitta någon med nytt driv som kan ta över. Gör exempelvis om i ledningsgruppen, ta in en tillfällig vd eller en rådgivare. Det finns många sätt för att få in nytt go i verksamheten.
18 procent av bolagen genomför ägarskiften till barnen. Sanna Arnfjorden Wadström betonade vikten av att ta reda på mål, visioner, drömmar och driv hos dem som ska ta över.
– Ägardirektiv är inte så vanligt förekommande i mindre bolag, men det är bra att ha.
Åhörarna fick med ett ord beskriva vad de kände inför en företagsväxling. Spännande, svårt och nervöst var en återkommande känsla innan Sanna Arnfjorden Wadström haft sitt anförande. Efter föreläsningen gjordes proceduren om och då gjorde istället lunchgästerna uttryck för sina tankar i form av bland annat förväntan och tydlighet.
Näringslivsutvecklare Fredrika Selinder slog ett slag för näringslivsgalan som äger rum i Ahlafors fabriker torsdagen den 11 april. Vidare gjorde hon reklam för nästa företagslunch den 4 juni som tar upp temat digitalisering.
– Vill ni att vi kommer till er på den stora företagsbesökardagen den 23 maj så är ni hjärtligt välkomna att boka in ett besök, avslutade Fredrika Selinder.
TEXT & BILD
JONAS ANDERSSON
JONAS@ALEKURIREN.SE